Plaatje: #2xlezen mediawijsheid taal Soerjadi-trouwt-met-DisneyfiguurtjesToen ik in 2012 begon met Twitter, was het voor mij nog best even zoeken. Bij welk gesprek aan te haken, welk bericht is een retweet waard? Omdat ik Twitter vooral gebruik voor werkgerelateerde berichten, koos ik er vrij snel voor me te richten op de berichtgeving door nieuwsmedia. Ik werkte destijds bij Nieuws in de klas waar ik me inzette om docenten te helpen nieuwsmedia in te zetten als lesinstrument voor taal en mediawijs burgerschap.

Het viel me op dat nieuwskoppen soms op meerdere manieren geïnterpreteerd konden worden. Zoals: “Buschauffeur rijdt dronken kinderen rond.”
Dat leek me leuke gespreksstof voor docenten Nederlands en hun leerlingen. En andere twitteraars zouden er vast ook van gaan glimlachen. De hashtag #2xlezen was geboren en sindsdien retweet ik dubbelzinnige koppen met de mededeling: “Deze kop moet je #2xlezen.” Inmiddels heb ik een aardige verzameling aangelegd. Zie ook de galerij met mijn favorieten

#2xlezen bij de les

Plaatje: #2xlezen mediawijsheid taal Boek is uitVoor docenten Nederlands is dit een echte aanrader: begin een les met een #2xlezen tweet en je hebt geheid een leuke discussie over taal en/of het nieuws.

Zelf liet ik een paar van mijn favorieten zien bij mijn eerste stageles afgelopen jaar. Ik wist niet of de leerlingen, die ik nog niet goed kende, deze humor wel zouden waarderen. Sowieso willen tieners niet al te snel laten merken dat ze iets leuk vinden.

Maar gelukkig: de tweets vielen in de smaak. En inderdaad: ze moesten de tweets echt twee keer lezen voordat ze de grap doorhadden. Extra leuk: bij de tweet hiernaast had een leerling zelfs een derde interpretatie ontdekt. Ik las 1. Het boek is uitgelezen en 2. Het boek is uit de mode. Een leerling zag ook nog 3. Het boek is uitgekomen. Trots was ik 🙂

Een woordgrap waarderen vereist dat je woordenschat groot genoeg is om de verschillende betekenissen van een woord te herkennen, en dat je andere betekenissen ook toelaat in situaties waar dat niet logisch lijkt.

Het helpt dan om veel en kritisch te lezen (en te onthouden): wat staat hier eigenlijk? Zegt iemand per ongeluk iets dubbelzinnigs, of heeft hij er een diepere bedoeling mee?
Met #2xlezen bij de les blijven je leerlingen ook bij de les…

Nog meer #2xlezen?

Benieuwd naar meer dubbelzinnige koppen? Bekijk de galerij en volg mij op twitter.
Kom je zelf leuke dubbelzinnige koppen tegen? Zet hem bij de reacties, of retweet hem dan met de hashtag #2xlezen.
Gebruik je #2xlezen ook in de les Nederlands? Of om de actualiteit te bespreken? Vertel!

Een ‘goede’ #2xlezen voldoet wat mij betreft aan twee voorwaarden:
1. Het moet echt om een zin gaan die je op twee manieren kunt interpreteren. Een fout in een zin waardoor iets anders wordt gezegd dan bedoeld, telt niet mee: dat is gewoon een foute zin.
2. De link naar het volledige artikel wordt erbij gegeven, zodat je in ieder geval kunt nalezen wat de bedoeling van de auteur was.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Lol met taal: #2xlezen
Getagd op:                

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *