
Hoewel ik ernaar verlang om dit jaar weer veel met vrienden en familie af te spreken, culturele uitstapjes te maken, uit eten te gaan enzovoort – vermoed ik zomaar dat we voorlopig nog niet van het coronavirus af zijn. Dat betekent dus weer veel tijd thuis doorbrengen. Ofwel: lekker veel boeken lezen. Boeken bieden troost, gezelschap, relativering. Lezen ontspant, verrijkt en daagt uit.
Hieronder houd ik bij welke boeken ik in 2021 lees en welke zinnen daaruit volgens mij het meest treffend iets vertellen over het verhaal, over een personage, de auteur, of het tijdsgewricht waarin ik het lees, misschien wel over mij. Deze blogpost wordt dus regelmatig bijgewerkt.
Bekijk ook:
de jaaroverzichten van 2019 en van 2020
mijn reflectie op de zin(nen) van 2020
En de introductie van #dezinvanhetboek
Meest recente update: 28 februari 2021
‘We’re still a school; we’re still connected.’
***‘A mind we cannot see has created a story that we can.’
****‘Sheer ignorance is a pervasive factor whose consequences have never been adequately assessed.’ – Harold D. Laswell *** ‘We get the media we deserve.’ *** ‘Sapiens is more like an upstart dictator who’s always afraid of losing power.’ *** ‘Busy, they were, busy being original, complicated, changeable – human, I guess you’d say, while I was the predictable one, confused in my solitude into arrogance, thinking my space, my view was the only one that was or mattered.’ ‘The work of television is to establish false contexts and to chronicle the unraveling of existing contexts; finally, to establish the context of no-context and chronicle it.’
***‘Haar uitspraken maken kleine putjes in het geheugen van haar kinderen, zoals regendruppels op een zandstrand.’ ‘See what you think’.’ *** ‘Iets duidelijk uitleggen, dat is niet makkelijk.’ *** ‘when something is contextualised, we can suddenly get it.’
****‘meaning is not what we find, but what we create with the lives we live and the seeds we plant and the organizing principles according to which we sculpt our personhood.’
****‘All creative work builds on what came before.’ **** ‘Inmiddels waren we anderhalf jaar bezig met ons gepersonaliseerde onderwijs, dus het werd hoog tijd dat we daar eens over nadachten.’ ** ‘Possibly the greatest thing a teacher can do is to introduce students to wondrous worlds beyond the limited borders of their own experience, to allow them to see the previously unseen and to make new and enriching connections that were hitherto unavailable to them.’ *** ‘My point here is that you never do know the actual nature even of your own experience.’ **** ‘Parallelle werelden die elkaar niet raken vormen geen samenleving.’ *** ‘Liefde voor teksten begint vaak met verliefd worden op zinnen, die je op je muur wilt schrijven, uit je hoofd wil leren, met vrienden wil delen, aan geliefden sturen.’ ****