Bespiegelingen over taal, mediawijs burgerschap en onderwijs
#DeZinVanHetBoek 2021
Hoewel ik ernaar verlang om dit jaar weer veel met vrienden en familie af te spreken, culturele uitstapjes te maken, uit eten te gaan enzovoort – vermoed ik zomaar dat we voorlopig nog niet van het coronavirus af zijn. Dat betekent dus weer veel tijd thuis doorbrengen. Ofwel: lekker veel boeken lezen. Boeken bieden troost, gezelschap, relativering. Lezen ontspant, verrijkt en daagt uit.
Hieronder zie je welke boeken ik in 2021 las en welke zinnen daaruit volgens mij het meest treffend iets vertellen over het verhaal, over een personage, de auteur, of het tijdsgewricht waarin ik het lees, of die mij misschien wel het meest raken.
‘We’re still a school; we’re still connected.’ ***‘A mind we cannot see has created a story that we can.’ ****‘Sheer ignorance is a pervasive factor whose consequences have never been adequately assessed.’ – Harold D. Laswell ***‘We get the media we deserve.’ ***‘Sapiens is more like an upstart dictator who’s always afraid of losing power.’ ***‘Busy, they were, busy being original, complicated, changeable – human, I guess you’d say, while I was the predictable one, confused in my solitude into arrogance, thinking my space, my view was the only one that was or mattered.’ ***‘The work of television is to establish false contexts and to chronicle the unraveling of existing contexts; finally, to establish the context of no-context and chronicle it.’ ***‘Haar uitspraken maken kleine putjes in het geheugen van haar kinderen, zoals regendruppels op een zandstrand.’ ***‘See what you think’.’ ***‘Iets duidelijk uitleggen, dat is niet makkelijk.’ ***‘when something is contextualised, we can suddenly get it.’ ****‘meaning is not what we find, but what we create with the lives we live and the seeds we plant and the organizing principles according to which we sculpt our personhood.’ ****‘All creative work builds on what came before.’ ****‘Inmiddels waren we anderhalf jaar bezig met ons gepersonaliseerde onderwijs, dus het werd hoog tijd dat we daar eens over nadachten.’ ** ‘Possibly the greatest thing a teacher can do is to introduce students to wondrous worlds beyond the limited borders of their own experience, to allow them to see the previously unseen and to make new and enriching connections that were hitherto unavailable to them.’ ***‘My point here is that you never do know the actual nature even of your own experience.’ ****‘Parallelle werelden die elkaar niet raken vormen geen samenleving.’ ***‘Liefde voor teksten begint vaak met verliefd worden op zinnen, die je op je muur wilt schrijven, uit je hoofd wil leren, met vrienden wil delen, aan geliefden sturen.’ ****‘As you will soon see, finding freedom is only the first part. Living free is a whole other.’ ****‘Seeing the classroom always as a communal place enhances the likelihood of collective effort in creating and sustaining a learning community.’ ****‘There is nothing in the whole of creation as beautiful as dinosaurs singing in harmony.’ ***‘All we have to do is learn the skills needed to make something, to collaborate. That is the art of the commons.’ ***‘Zodra je denkt dat iets of iemand van jou is beginnen de problemen.’ ***‘In addition to the classic watchdog there is a need for a guide-dog that can help the citizen navigate through postmodern life.’ ***‘You have the building blocks and now it’s just about what you want to build.’ ***‘… in labor as in love, progress occurs in fits and starts.’ ***‘At some point you have to realize that you’re promoting them.’ **** ‘Everything we experience is ultimately just our perception of it.’ ***‘Als jongeren begrijpen dat nieuwsproducten het resultaat zijn van een uitgebreid selectieproces en dus nooit een volledig en neutraal beeld van de werkelijkheid kunnen geven, zijn ze beter in staat de betrouwbaarheid van nieuws te beoordelen.’ ***‘[The majority of Black women] passed on to their nominally free female descendants a legacy of hard work, perseverance and self-reliance, a legacy of tenacity, resistance and insistence on sexual equality – in short, a legacy spelling out standards for a new womanhood.’ ****‘And by the way, may I congratulate you on the nest.’ ***‘Begin to notice what it is you notice.’ ****‘If a person has ugly thoughts, it begins to show on the face.’ **‘If we assume that learning styles exist, that cognitive overload doesn’t, that students can pick up knowledge as they go, and that attention is an infinite resource, we will never improve education, however much, or little, technology we use.’ ***‘In reality, it is community, not technology, that offers the best chance of changing practice in schools.’ ****‘But still, try to listen to a good story, can’t you, even if it isn’t about yourself.’ ***‘De innovatie die blended learning met zich meebrengt, is daarom niet technologisch van aard, maar zit verstopt in het onderwijsontwerp.’ ***”He learned how to help and be helped, how to depend on others and have others depend on him, and how to be strong on his own but even stronger as part of a group.’ ****‘We komen niets tekort, we hebben alles’ **‘The point of view that dominates elementary education today is individualistic. But life in adult society is communal.’ **** ‘Ieder zinnig mens bestaat toch uit meer dan één persoon – jij, als schoolmeester, moet dat zeker weten!’ #DeZinVanHetBoek ****we zijn niet meer dan een naamloze druppel te midden van een grote regenbui die op de wijde aarde valt.’ **Angst voor schaamte en uitsluiting, zwijgen om zelfbehoud, meedoen voor erkenning; dát is de groef waarin mensen zich voortbewegen.’ *****“…if we do not become involved with the area of knowledge, we’ll have trouble learning it with or without School’s methods.” ***‘misschien komen vragen nooit voort uit interesse in de ander, eerder uit nieuwsgierigheid naar de levens die we zelf zijn misgelopen.’ ***‘Diep in hem gromde een man van de daad.’ ***‘Visie, aanpak en samenwerking zijn belangrijker in het bepalen van het resultaat dan de prestatie van een individuele leraar.’ ***‘I have secret plans and clever tricks.’ ***‘The educator can help students see their own culpability in the dissemination of propaganda, learning to recognize “the enormous mischief and casual cruelty of our prejudices.”‘ *****‘Many bastards behave like bastards, and I credit my gentle mother with teaching me the idea that blurring the lines between us and them can be a worthy behavior.’ ****‘Its people like you who grow up to be cereal killers.’ ****‘Oh, but there’s always friction.’ **‘Until you forgive, you defend yourself against the possibility of understanding.’ *****‘ik neem zo’n mooie zin in mijn snaveltje en zuig daarop als een zuurtje, ik nip ervan als van een likeurtje en wel net zolang totdat die gedachte als alcohol in mij vervliegt, zo lang trekt die door mij heen totdat ze niet alleen in mijn brein zit en in mijn hart, maar door al mijn aderen bonkt tot in het verste bloedvaatje.’ ****‘Oppakken, herstellen en wijzer worden.’ ****‘All you do is to look at a page in this book Because that’s where we always will be’ ****‘De weg voorwaarts, zo stel ik voor, is niet om te stoppen met samenwerken in elkaars fysieke nabijheid, maar om de manier waarop we dat doen, fijner af te stemmen.’ ****‘Everyone wants to grow up.’ ***‘In every direction, anywhere one turned, there was always the implacable figure of a white man blocking the way, so that it was impossible to escape.’ *****”Boeken zijn niet gemaakt om erin te geloven, maar om aan onderzoek te worden onderworpen.’ *****‘To have risked so much in our efforts to mold nature to our satisfaction and yet to have failed in achieving our goal would indeed be the final irony.’ *****‘Met uitzondering misschien van liefdesgeschiedenisjes, maar het begin van iets is veel moeilijker vast te stellen dan het einde ervan.’ ***‘But when you’ve seen different things you want to be sure you’re adjusting to the right thing.’ ****‘We are just a tiny link in the great chain of living organisms, so who are we to put it all in jeopardy with our ecological blindness and deadly technologies?’ *****‘The story of ed tech isn’t simply the story of tech.’ ****‘Collective responsibility consists of the enlargement and deepening of identity beyond oneself.’ ****‘ik wil een taal waarin ‘gewoon’ en ‘anders’ hun langste tijd hebben gehad een zachte dood sterven en niemand ooit meer onzichtbaar kunnen maken’ *****‘The confrontation with a dissenting view, logically enough, forces the majority to interrogate its own positions more seriously.’ *‘Bij het stimuleren van een high performing cultuur is het belangrijk dat het leiderschap zich richt op het continu leren van mensen in een organisatie, die daardoor ook verandert.’ ***‘dat een dolende ridder met reden gek wordt, is niets bijzonders en niet iets om erkentelijk voor te zijn: de kneep zit ‘m erin de kluts kwijt te raken zonder aanleiding’ ****‘Het is belangrijk om je tijd te besteden aan de juiste zaken.’ ***‘Dit rapport is geschreven vanuit een gevoel van perplexiteit.’ **‘Mijn vader zei altijd dat het leven en de wereld mooier worden door de gevoelige mensen, door dichters, schilders, maar er zijn bijna geen gevoelige mensen voor wie de wereld een mooie en makkelijke plek is.’ ****‘Wel hier en gunter!’ ***‘…because diversity is always lovelier than sameness…’ ***‘Het verhaal wordt niet geregeerd door de stem: door het oor.’ *****‘Ik ben bang dat er een dag komt dat we ons nergens meer voor zullen schamen.’ **‘Human solidarity is our only resource.’ ****‘Samen werken en samen ontwikkelen is niet zozeer een plan, dat te vatten is in een model of een spreadsheet met SMART geformuleerde doelen, maar ruimte bieden aan voortschrijdend inzicht en onverwachte uitkomsten.’ ***‘But we listened for the one who would say “Poor little girl,” or, “Poor baby,” but there was only head-wagging where those words should have been.’ ****‘Hoe kan de digitale wereld de ruimte worden waar ‘vrijheid’, ‘rechten’ – al die grote woorden waar de vitaliteit is uitgezogen – nieuw leven wordt ingeblazen en weer betekenis krijgen?’ ***‘Kent u dat, meneer Odin? Dat de mensen niet in je geloven, ook al zit je vol goede bedoelingen?’ ***‘Alsof de geschiedenis kan worden uitgevlakt en vergeten en we daarna op gelijke voet verder kunnen.’ ****‘Why subject myself further to their reductive gaze?’ *****‘Time, threats and opportunities don’t wait.’ *‘Het punt is dat ik het wel begrijp, ik begrijp het heel goed. Ik ben een kei in de dingen begrijpen. Ik werk immers hard. Maar het dan accepteren, dat kan ik niet.’ ****‘Tijden veranderen, opvattingen ook.’ **‘De elementen van de waarheid zijn aanwezig. Ze zijn alleen anders gearrangeerd.’ ****‘Denk je dat, Nepnius?’ **‘Iedereen heeft iets bij te dragen aan de samenleving.’ ****‘Whilst some institutional and structural reform may be valuable, what needs to change most of all is our reliance on defunct ideas.’ ***‘Over het verdwijnen van het verleden heen komen is niet moeilijk; wat je niet te boven komt, is het verdwijnen van de toekomst.’ ****‘I was trained to distrust other people’s versions, but we go with what we have.’ ****‘When the facts don’t fit the frames, the frames are kept and the facts ignored.’ ****‘I find it important that people know that I am here, I guess.’ ****‘For what are we but books, and when those are gone, nothing’s to be seen.’ ****‘Het werken aan duurzame onderwijsontwikkeling is niet makkelijk.’ ***‘Wie geen karakter heeft moet zich wel methode aanmeten.’ ***‘Via woorden kunnen we de manier beïnvloeden waarop anderen naar de werkelijkheid kijken.’ ****‘Het was alsof mijn spiegelbeeld ernstig bleef, zelfs wanneer ik probeerde er tegen te glimlachen.’ ***‘Sometimes we do harm, despite our best efforts.’ ****‘De techniek van de opsomming is er niet op gericht om welke werelorde dan ook in twijfel te trekken, maar wil juist de bevestiging zijn van … het feit dat een universum van voor iedereen toegankelijke overdaad en consumptie het enig denkbare model van een geordende maatschappij is.’ ****‘Everything’s just setting, if you think about it, people are ornamental.’ ****
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.